17.11.10

The Cute and The Creepy


The drawings of Yuka Yamaguchi are delicate yet disturbing. Much of them are biographical and very personal. With her coloured pencil and ballpoint pen drawings, Yamaguchi shares intimate details with the viewer.
Born in Japan, Yamaguchi considers her drawings are inward-looking, reaching both extremes of the cute and the grotesque.
Gazzola says Yamaguchi's work blurs the line between humour and horror, indicating that "some works incorporate both of these seemingly disparate concepts," eg., Inseparable [2006], where a cute, pre-teen couple are tying themselves together by their respective hanging tendons and muscles, which hang in ribbons from their severed calves. Both are smiling, and seem pleased with the arrangement, and I am reminded of the Japanese horror film Audition, which was really a love story, with the classic admonition that "you must love only me."[1]


A self-taught artist, but with a degree in Social Work, Yamaguchi has been aiming to turn "everything around you cute and fun."[2] But the cute and fun components of her drawings coexist with others suggesting cruelty. A sense of humor is also present in the work, although such humor is chiefly black. A case in point is All I Can See (2006), a memorable image, which is at once funny and creepy.[3]

"In my drawing," writes Yamaguchi, "a boy is having breasts sewn over his eyes. [And] he’s happy about it. [... That is,] being made more feminine." She explains that "usually, that means taking something away (castration). But this [case] is an addition, not a subtraction. I think femininity, including traditional [...] motherhood, is a positive thing. Men and women are both better off if they can [in one way or another] be feminine. Not instead of other things, but in addition to them."


One is neither horrified nor delighted, but both. Yamaguchi's paradoxical imagery is grotesque. As Gazzola aptly indicates, her work persistently blurs line between humor and horror. Or, as Jahsonic likes to put it, Yamaguchi's work is "an uncanny mix of cruelty and innocence."[4] The result is both benign and unsettling. Subtly reminiscent of the Chants de Maldoror (1868-69), the art of Yuka Yamaguchi is beautiful as the chance encounter of an umbrella and a sewing machine on a dissecting table.


Lo lindo y lo espeluznante
Los dibujos de Yuka Yamaguchi son delicados y preocupantes. Gran parte de ellos son autobiográficos y muy personales. Mediante sus dibujos en lápiz color y bolígrafo, Yamaguchi comparte asuntos íntimos con el espectador.
Nacida en Japón, la dibujante explica acertadamente que sus trabajos son una especie de mirada instrospectiva, motivada por los extremos de lo bello y lo grotesco.
El trabajo de Yamaguchi desdibuja la línea entre el humor y el horror. Algunas obras de sus obras incorporan conceptos considerablemente dispares. Tal es el caso de
Inseparables (2006), donde los miembros de una mutilada pareja pre-adolescente se atan sus respectivos tendones y músculos. Ambos sonrien y parecen satisfechos con el acuerdo. Recuerdan una historia de amor de personajes del cine de terror japonés y su clásica advertencia, "debes amarme sólo a mí."[1]
Artista autodidacta, pero graduada como asistente social, Yamaguchi busca volver "lindo y divertido" aquello que halla a su alrededor.[2] Mas lo "lindo y divertido" de sus dibujos coexiste con otros elementos que insinúan no poca crueldad y sufrimiento. Cierto sentido del humor es detectable en su obra, aunque dicho humor es por lo general bastante negro. Un ejemplo de ello es Todo lo que puedo ver (2006), una imagen memorable, simultáneamente divertida y espeluznante.[3]
"En mi dibujo," escribe Yamaguchi, "un niño tiene senos cosidos sobre los ojos. Y es feliz por eso. [Es decir,] volviéndose más femenino." Explica la autora que "por lo general, eso significa perder algo (castración). Pero en el caso en cuestión, se trata de algo que se agrega, no de una sustracción. Creo que la feminidad, incluyendo la maternidad tradicional, es algo positivo. Hombres y mujeres se vuelven mejores si logran [de un modo u otro] ser femeninos. No en lugar de otras cosas, sino además de ellas."
Ante la obra de Yamaguchi, el espectador no se asusta ni queda encantado, sino ambas cosas a la vez. Paradójicas, las imágenes de Yamaguchi son además grotescas. Como indica Gazzola, el trabajo de Yamaguchi consiste en desdibujar la línea que separa al humor del horror. O, como bien percibe Jahsonic, su trabajo es "una extraña mezcla de crueldad e inocencia."
[4] El resultado es una imaginería benigna pero inquietante. Y, en cierto sentido, ella recuerda a los Cantos de Maldoror (1868-69), ya que su corte es bello como el encuentro fortuito de un paraguas y una máquina de coser sobre una mesa de disección.

References | Notas
1. Bart Gazzola, Yamaguchi's work blurs line between humour, horror, Planet S Magazine, 26.5.2007
2. Interview, Milk Magazine 302, Hong Kong, 3.5.2007
3. The image was requested by The Kyoto Journal Magazine for an issue on gender in Japan. | La imagen le fue encomendada por la Kyoto Journal Magazine para ilustrar una nota dedicada las cuestiones de género en Japón.
4. Jahsonic, Introducing Yuka Yamaguchi, Wordpress, 7.2.2009

The four color pencil and ballpoint pen drawings by Yuka Yamaguchi illustrated in this post are Inseparable (2006), All I Can See (2006), My Inner Elephant (2006), and A New Seedling (2008).

Ref. Uncanny, Surrealism, Strange, Bizarre, Weird, Unusual, Experimental, Incongruous, Transgressive, Unconventional, Irrationality, Excess.

Resources
Plastique Monkey Gallery
Paradoxical Times
Artistic Imagination
The Grotesque, photo-album
• Art & Popular Culture: grotesque, cognitive dissonance, uncanny

4 comments:

Yuka Yamaguchi said...

Hi Mariano,
Thank you for contacting me and for your kind words on my drawings.
I'm happy about your article and images on your blog. Thanks for asking for permission. You're welcome to keep them on your blog.
Thanks again and keep up with your good work!
Yuka

Moonlight said...

Desconocía a Yuka. Tengo que decirte que realmente me han fascinado estas imágenes.
Nadie se imagina a primera vista el significado de cada imagen. Son muy profundas estas obras.
Mariano todo bien? espero que sí. :) Un beso amigo
Evitalarubia (Moonlight)

akermariano said...

Yuka es una gran representante de lo tierno grotesco. Sus imágenes son impactantes. Constituyen un valioso aporte a la confusión general.
Yo, todo bien :) Un gran beso para ti.

Sushi said...

Hola Mariano. No la conocía. Impactan sus imágenes. Son bellas y espeluznantes a la vez. Gracias!!! Besos desde BA!!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...